בן אש

מערכת כיבוי אש בבניין מגורים

מניעה היא ההגנה הטובה ביותר

מהי דרך ההתמודדות הטובה ביותר עם מצבי חירום? אין ספק שבכל הנוגע לשריפות, בדומה לתחומים אחרים בחיים, דרך ההתמודדות הטובה ביותר היא מניעה. מניעה של שריפה חוסכת התמודדות עם עוצמות שרק לעיתים נדירות בחיינו אנחנו נתקלים בהן, אם בכלל. לאש יכולות ביעור שלא דומות לשום דבר אחר. האמרה הגורסת שמספיק גפרור אחד כדי לשרוף יער שלם היא אחד הפתגמים הנכונים ביותר הקיימים ברפרטואר הביטויים העברי.

 

זאת הסיבה שחינוך ילדים והטמעת הרגלים שירחיקו את האפשרות של שריפה עד כמה שאפשר הם כל כך חשובים. הבהרה לילדים שלא לכסות מפזר חום עם בגד או מגבת, הימנעות גורפת מהשארת אש דולקת ללא השגחה ועוד. כל אלו הם צעדים שיעזרו הן לכם והן לילדים שלכם להימנע מלהגיע לסיטואציה המאיימת והמסוכנת עד מאוד של התמודדות עם שריפה.

להתכונן לגרוע מכל

עם זאת, עלינו להתכונן לגרוע מכל ולצערנו, למרות כל הניסיונות למנוע אותן שריפות אכן פורצות. לסיטואציות כאלו נועדה מערכת כיבוי אש בבניין מגורים. בכל בניין בן ארבע קומות ומעלה ישנה חובה להתקין גלגלון כיבוי אש וכל בית פרטי צריך להיות מצויד במטף 3 ק"ג. החשיבות של מערכת כיבוי אש ביתית שכזו לא יכולה להיות מודגשת מספיק. ברגע האמת, כאשר תצטרכו את מכבי האש ולהם ייקחו כמה דקות להגיע, תצטרכו להתמודד לבד מול האש. כל שריפה שהיא מעבר לציפית בוערת תצריך אתכם להשתמש בציוד כיבוי מתאים.

מלבד ההימצאות של הציוד בבניין שבו אתם גרים ובדירה שלכם, ישנה חשיבות רבה לתחזוקה של המתקנים השונים ולווידוא תקופתי של התקינות שלהם. זרנוק שמגולגל יפה בארון הכיבוי של הבניין אבל ברגע האמת ידלוף ויתגלו בו סדקים יהיה לא יעיל בכיבוי שריפה. מטף שבשעת התפרצות האש יהיה חסר לחץ על מנת להוציא בלחץ את חומרי הכיבוי שבתוכו מהווה יותר סכנה מאשר גורם מסייע. הבדיקה התקופתית של ציוד הכיבוי מעוגנת גם בתקינה בחוק ומהווה חלק נכבד וחשוב ביותר מהמוכנות למצבי חירום של דיירי הבניין.

בנייני מגורים הם סביבת חיים שיש בה הרבה בני אדם, מערכות חשמל וחומרים דליקים, הנמצאים תחת קורת גג אחת. לכן סכנת שריפה בבנייני מגורים הינה איום ממשי. בכדי להתגונן מפני סכנה זו יש חשיבות עליונה להתקנת מערכות כיבוי אש בבנייני מגורים, שמסייעות בזיהוי, מניעה וכיבוי של שריפות. התקנתן עושה לא אחת את ההבדל בין הצלה לבין אובדן של חיים ורכוש.

מערכת כיבוי אש על בסיס ספרינקלרים וגלאי עשן

מערכת כיבוי אש בבנייני מגורים בני תשע קומות ויותר, נדרשת להיות על בסיס ספרינקלרים. מערכת כזו מחויבת גם בבנייני מגורים שיש להם חניון תת קרקעי. המערכת עצמה מורכבת מצנרות שאליהן מחוברים ספרינקלרים בעלי אטם מיוחד מזכוכית, כאשר בתוך מערכת הצינורות עוברים מים בלחץ גבוה. המערכת מופעלת במצב של עליית טמפרטורה לסף מסוים הגורם לשבירת אטמי הספרינקלרים ולהתזת מים בלחץ גבוה בתוך המבנה.

מלבד מערכת כיבוי אש שיש להתקין בבנייני מגורים בני תשע קומות ומעלה, או שיש בהם חניון תת קרקעי, חובה גם להתקין בכל קומה מערכות של גלאי עשן. מערכות אלו מספקות התראה במקרה של עשן ובכך מסייעות במניעת התפשטות של שריפות. את התקינות של גלאי העשן ומערכות כיבוי האש יש לבדוק מידי שנה.

מערכת כיבוי אש בבניין מגורים

ארון כיבוי אש, ברזי כיבוי, גלגלונים וזרנוקים

זרנוק הינו צינור ייעודי לכיבוי אש הנגלל על גבי גלגלון ממתכת. בקצה של צינור הזרנוק מתחבר מזנק שמאפשר התזת מים עוצמתית. הגלגלון והזרנוק נדרשים להיות מאוחסנים בארון כיבוי אש תקני, שהותקן באופן מקצועי על ידי גורם המוסמך לכך. הארון חייב לעבור בדיקה שנתית במטרה לוודא את שלמותו ותקינותו. יש לציין כי במבנים גבוהים, בכל קומה צריך להתקין ארון כיבוי אש.

הזרנוק מתחבר לברז כיבוי אש, שהינו מערכת צינורות מיוחדת וייעודית למצבי חירום של שירותי הכבאות, המספקת מים בלחץ גבוה. את גלגלון כיבוי האש יש להתקין בקומת הכניסה של הבניין ובקרבת חדרי שירות שלו, כמו חדרי מיזוג אוויר או הסקה.

חובת התקנת מטפים בבניין מגורים

גם מטפים הם ציוד כיבוי אש שחובה להתקינו בבניין מגורים. יש להציב בכל קומה של המבנה מטף אחד לפחות, המבוסס על אבקה יבשה, במשקל של שישה קילוגרם. כמו כן, חשוב שכל דיירי הבניין ידעו היכן נמצא כל ציוד כיבוי האש במבנה, בדגש על הקומה שלהם ובדגש מיוחד על המטפים, שאותם הדיירים יכולים להפעיל בעצמם במקרה של התחלת התפתחות שריפה.

בנוסף, חשוב לדעת כי למטפים יש תאריך תפוגה וצריך להחליפם לאחר מעבר המועד, או לאחר שנעשה בהם שימוש. כמו כן, יש לבדוק את תקינות המטף מידי שנה.

התקנת דלתות אש ומפוחים

אמצעי נוסף שיש להתקין בבנייני מגורים הינו דלתות אש, שיש להן יכולות גבוהה לעכב בעירה. במקרה של שריפה, הן מונעות את התפשטות האש לחלקים נוספים של המבנה. מלבד זאת, במבני מגורים שנבנו משנת 2009 ואילך חובה להתקין מערכת לשאיבת עשן. מערכת זו מבוססת על מפוחים רבי עוצמה המותקנים בחדר המדרגות של הבניין. בעת שריפה, למפוחים יש יכולת להוציא החוצה אוויר בלחץ גבוה, ובכך הם מוציאים את העשן מחדר המדרגות ומותירים אותו כפתח מילוט לדיירים במקרה חירום.

חוששים ממצבים מסכני חיים? רוצים להכין את עצמכם ואת המבנה שאותו אתם מנהלים, בו אתם עובדים או מתגוררים לגרוע מכל? אם כן, חברת בן אש היא הכתובת הנכונה לפנות אליה. החברה מעמידה לרשותכם את כל הפתרונות שאתם צריכים לגילוי ולכיבוי אש לעסק או לבית הפרטי שלכם. לסקירת המוצרים השונים, לחצו כאן ולקבלת פרטים נוספים בטלפון או להזמנות, צרו קשר ב – 09-7460141

תיאום פגישה בלחיצה

מלאו את הפרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם למתן מענה מקצועי

דילוג לתוכן